پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۹
کد مطلب : 122336

پوست‌اندازی آمریکایی‌ها

یک ماه از سال ۱۴۰۱ می‌گذرد در حالی که همچنان مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در حالت تعلیق قرار دارد...
یک ماه از سال ۱۴۰۱ می‌گذرد در حالی که همچنان مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در حالت تعلیق قرار دارد در حالی که آمریکایی‌ها در حال بازی با کلید واژه‌ای جدید می‌باشند که عبارت است از خواسته‌های فرا برجامی و مذاکرات فرا برجامی. در این چارچوب ند پرایس سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا گفته است ما به صورت علني مذاکره نخواهيم کرد اما بار ديگر تاکيد مي‌کنيم که اگر ايران خواهان رفع تحريم‌هاي فراتر از برجام است پس بايد به نگراني‌هاي در مورد مسائل خارج از برجام پاسخ دهد. وی مدعی می‌شود که خواسته ایران برای خروج نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی و تحریمی امری فرا برجامی بوده که مورد پذیرش آمریکا نمی‌باشد.
ند پرایس در حالی با این سخنان سعی دارد توپ مذاکرات را در زمین ایران انداخته و چنان وانمود سازد که مطالبه ایران برای خروج سپاه از لیست تحریم‌ها امری فرا برجامی است که مروری بر آنچه در طول این سالها بر برجام گذشته است حقیقتی ورای این ادعا را آشکار می‌سازد. در سال ۲۰۱۵ وقتی برجام امضا شد سپاه در لیست‌ تحریم‌ها نبوده و این تحریم در سال ۲۰۱۹ توسط ترامپ یک سال پس از خروجش از برجام صورت گرفت. ترامپ همچنین با ادعای اقدام برای بدون بازگشت کردن خروج از برجام تحریم‌های متعددی را علیه ایران وضع کرد.
نکته اساسی آن است که جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در حالی مدعی رویکرد به مذاکره است که سعی دارد تا تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ را امری ورای برجام عنوان و ماهیتی جداگانه به آنها بدهد. هدف نهایی این رویکرد آن است که بخش عمده‌ای از تحریم‌های ضد ایرانی به بهانه خارج از برجام بودن آنها حفظ شود حال آنکه جمهوری اسلامی تاکید دارد که بر اساس برجام اعمال تحریم‌های جدید امری خلاف برجام بوده است و لذا تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ نیز باید برداشته شود. نکته قابل توجه آن است که آمریکایی‌ها با پنهان سازی تحریم‌های گسترد‌ه‌ای که توسط ترامپ وضع شده است سعی دارند تا همه را در یک کلید واژه یعنی تحریم سپاه خلاصه نموده و چنان وانمود سازند که ایران به دلیل موضوع کوچکی همچون تحریم سپاه حاضر به توافق نمی‌باشد.
این بازی با کلمات، زمانی آشکارتر می‌شود که جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت جو بایدن با ادعای ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش کشورش درباره تروریستی بودن سپاه قدس ایران موافق است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در مصاحبه‌ با شبکه خبری ان بی سی، در پاسخ به این سوال که آیا سپاه را تروریستی می‌داند، گفت: بله. رابرت مالی مسئول تیم آمریکا در مذاکرات وین، نیز در همایش دوحه گفت، بسیاری از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران حتی اگر توافق صورت گیرد، ادامه خواهد یافت.او تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه سپاه ادامه خواهد داشت.
نکته اساسی آن است که آنچه آمریکا در لوای نام تحریم سپاه صورت می‌دهد حفظ بخش عمده‌ای از تحریم‌هاست که توسط ترامپ وضع شده است و بایدن با تکیه بر آنها سعی دارد تا همچنان چماق تحریم را بر سر ایران حفظ نماید تا به زعم خود روند مذاکرات را به آنچه توافق بهتر از برجام می‌نامند که شامل حذف توان موشکی و پهپادی و موقعیت منطقه‌ای ایران می‌شود سوق دهند. در همین حال افکار عمومی ایران را نسبت به سپاه تحریک و به زعم خود بخشی از نیروهای مسلح ایران را دچار چالش داخلی و جهانی نمایند.
نکته اساسی آن است که خواسته‌های ایران در مذاکرات به هیچ عنوان خارج از برجام نبوده و ایران از ابتدا خطوط قرمز خویش را مطرح کرده است که شامل لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی این لغو از سوی ایران و تضمین غرب مبنی بر تکرار نشدن بدعهدی‌های گذشته و نیز خودداری از باز گشایی پرونده موشکی و منطقه‌ای به عنوان قوای بازدارندگی و اقتدار ایران می‌شود. بر اساس می‌توان گفت که ادعاهای اخیر آمریکایی را می‌توان پوست اندازی آنها دانست که از مواضع به ظاهر مذاکراتی به سمت بیان آشکار زیاده‌خواهی‌ها سوق یافته است که شاید بخشی از آن ناشی از این تصور باشد که روسیه و چین که حامی اصلی ایران در مذاکرات هستند درگیر جنگ اوکراین بوده و توان همراهی با ایران را ندارد حال آنکه تهران تاکید دارد که حضور یا عدم حضور چین و روسیه تاثیری بر مواضع ایران ندارد و تهران حاضر به عقب نشینی از خطوط قرمز ملتش نمی‌باشد.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcexw8zpjh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی